str. Petre Ispirescu nr.14, Bloc Pb42, ap. 2, Oradea
+40 751 864 598
bontaradu@gmail.com    |    admin@psy-cabinet.ro

Psihologie Educațională

În cei aproape 20 de ani pe care i-am petrecut în învăţământ lucrând ca profesor apoi ca psiholog am avut prilejul să mă întâlnesc cu nenumărate situaţii de criză educaţională … Am avut prilejul să observ nenumărate caractere şi comportamente ale copiilor, ale părinţilor sau, de ce nu, ale profesorilor,… toate contribuind într-un mod (pozitiv sau negativ) la actul educaţional. Unele situaţii au dost delicate, altele dramatice, unele rezolvabile, altele nu, dar toate m-au marcat şi m-au îndemnat mereu la refleţii şi m-au făcut să-mi pun întrebarări privind destinul copiilor pe care îi aveam atunci sub mână.

 

Am fost asaltat mereu de părinţi îmi spuneau fraze de genul:

  • I-am creat toate condiţiile, nu l-am pus la nici o treabă, numai să înveţe şi el mă pune în situaţia asta..
  • Ne-am comportat frumos cu el, am căutat să-l învăţăm numai lucruri bune şi nu ne aşteptam să ne facă ceea ce a făcut…
  • Recunosc că sunt excesiv de grijulie cu copilul meu.
  • Copilul meu este foarte dependent de anuturaj şi nu înţeleg de ce. Contează mai mult ceea ce aude de la prieteni decât ceea ce îi spunem noi.
  • Am citit că este bine să fii prietenul copilului tău şi am încercat să mi-l apropii ul dar el refuză să stea de vorbă cu mine…

 

În toate aceste situaţii am încercat să văd “în spatele problemei” sau în spatele comportamentului, să înţeleg cauza care îi adusese pe părinţi şi pe copiii lor în situaţia de criză. Mi-am dat seama însă că, în majoritatea cazurilor, nu ajungea să înţeleg doar eu, ceea se petrecuse cu acel copil, ci trebuia să-i fac şi pe părinţi să înţeleagă acest lucru, pentru a nu mai repeta greşelile comise.

Am ajuns, în timp, la concluzia că contribuţia unui specialist într-o asemenea situaţie de criză este indispensabilă.

Problemele care pot să apară în educaţia unui copil sunt foarte diverse.Astfel putem avea: tulburări de comportament, probleme de familie, relaţiile cu fraţii, probleme de morală, probleme de natură emoţională cu cauze (aparent) necunoscute, dependenţa de calculator sau televizor, probleme legate de şcoală, probleme derivate din diverse afecţiuni sau tulburări somatice, etc. Fiecare din aceste tipologii de probleme are un mod specific de manifestare în funcţie de vârstă dar şi de alţi factori.

 

 

Rolul părintelui

Copilul este proiecţia personalităţii părintelui.

Acest adevăr simplu mi-a fost confirmat de fiecare dată când un părinte sau un cuplu au venit la mine pentru o problemă de comportament a copilului. În spatele problemei de comportament a copilului se ascunde întotdeauna o problemă sufletească a părintelui. Unii părinţi au acceptat acest lucru şi au colaborat cu mine, iar rezultatele nu s-au lăsat aşteptate. Alţii însă au refuzat colaborarea şi în unele cazuri consecinţele au fost dramatice.…

 

Nimeni nu poate forma prin educaţie personalitatea pe care el însuşi nu o are”. (Carl Gustav Jung)

Întâlnesc mereu părinţi ambiţioşi dar inconştienţi care doresc ca copilul lor să realizeze tocmai ceea ce ei nu au reuşit să facă în tinerteţe. Din dorinţa prea mare ca copilul să ajungă cineva, părinţii împiedică evoluţia firească a copilului, producându-i uneori grave perturbări şi adevărate traume sufleteşti.

 

Un mare psiholog american spunea  că fiecare copil are în interiorul său un potenţial de creştere sau de evoluţie. Rolul educatorului nu ar fi altul decât de a lăsa acel potenţial să se manifeste. De prea multe ori însă, din dorinţa noastră de a controla sau chiar de a imprima o anumită direcţie evoluţiei copilului, perturbăm mersul firesc al evoluţiei copilului.

 

Dincolo de aspectul conştient, vizibil al regulilor pe care un părinte încearcă să le transmită copilului său, se află şi o interacţiune emoţională.care nu este întotdeauna înţeleasă, şi aici ar trebui să înceapă rolul specialistului.

 

Interviu Digi 24 Oradea

https://www.digi24.ro/emisiuni-regionale/oradea/vocile-bihorului-17-noiembrie-2017-cum-ne-crestem-copiii-831189

 

research paper writing